Asi snad po patnácti letech bušení webdesignu jsem dospěl konečně do bodu, kdy se všechny moje znalosti spojily do jedinýho bodu. Bude to i tím, že absence zručnýho programátora a dostupnost low-code systémů, jako je WordPress, který jsem si oblíbil a různé okolnosti mě opět dotlačily k tomu, udělat si nakonec všechno naprosto sám. O tom jak WordPress zprovoznit naleznete na netu spoustu materiálů, zde jsou ty oficiální. Když už jsem se dostal do tohodle hvězdnýho webovýho nebe, kde je skoro na každej složitější úkon plugin, rád se o tyhle informace podělím, protože vím, že vás tím můžu tak maximálně inspirovat, ale rozhodně ne toho moc naučit do hloubky. Ale jak se říká, když s něčím začínáš, tak je každá rada dobrá. V podstatě tu ukazuju směr cesty. Takže to spíš berte jako takový povrchní průlet tím vším, co teď vím. Možná je to článek, který píšu pro sebe, abych měl takový checklist pro další webdesign s pluginama, které fungují dobře a z velké části jsou zdarma (aneb šikovný si poradí).

Jakožto všestranej člověk mám to štěstí, že většinou udělám celý branding sám od A až po Z, jednoduše se vším všudy a spolu s mýma produkčníma zkušenostma, které jsem nasbíral, už je to v podstatě chůze po vyšlapaný cestě. Nicméně, jelikož jsou moje schopnosti dost limitovaný časem a moje nabídka není zdaleka schopná uspokojit poptávku, spíš si vybírám ty vyvolený, který mi zkrátka do ničeho nebudou kecat a já jim za to dám skvělej branding s fungujícím webem, ze kterýho chodí objednávky a to je myslím správně. Ne, že by si někdo nemohl říct, že to logo by mohlo bejt větší… ne, u mě bohužel nemohl. Já když dělám webdesign a branding obecně, dělám ho tak, jako bych ho dělal pro sebe a vůči sobě jsem velmi kritický. Stejně toho člověka, co by se tak rád angažoval v úpravě designu po mě zaměstnám natolik copywritingem, kterej od něj potřebuji, že to nakonec dopadne tak, že texty píše ChatGPT a já mám „klid“, protože klient je doslova přesycenej dotazy. Totiž každý takový vedoucí, který do toho designu zasahuje, si vlastně myslí, že tomu projektu strašně pomahá, ale ve výsledku často tu věc jenom komplikuje a odvádí opzornost od věcí, které jsou opravdu funkční a důležité. 


Pokud čtenářovi můžu radit, dělejte to stejně, za dílo se člověk pak nemusí stydět a u webdesignu platí, že za pár let se s tím stejně už nedá moc chlubit a také tím ušetříte mraky čekání, než dostanete zpětnou vazbu. Proto doporučuju si připravit nějaký checklist, který začíná logem, od který je třeba se odrazit, protože to je jediná věc, který se dá chytit a pak následuje výslech všech dat. Ten checklist vypadá nějak takhle, kde vysvětluji proč a na konci najdete zkrácenou verzi. Pokud se klient vžívá do role designéra, hodně vám pomůže tahle věta, která i mě mnohdy velmi pomohla: „To vás ten web přijde na padesát tisít…“ a je klid. Ještě jsem nezažil nikoho, kdo by neškudlil a já nejsem jeden z těch, kdo by z nějakýho důvodu bral zákazníky na hůl, jako firmy z jeden a půltýho patra z filmu V kůži Johna Malkowiche. A berte tentočlánek jako takový praktický storytelling lehce prošpikovaný reklamou.

Taky opravdu poprvé pro tvorbu webu používám pomoc umělé inteligence. Pro tvorbu copywrittingu již zmiňovaný ChatGPT, protože generátor náhodných slov Loreum Ipsum už tím pádem postrádá smysl. Aspoň nějakým textem klienta postrčíte, když se nemá čeho chytnout. ChatGPT se hodí i pro vymýšlení, třebaže jeho nápady nejsou bůh ví jak originální, postrčí vás aspoň někam, pokud zrovna tápete a rozhovor s ním je dost produktivní. Takže „Potřebuju vymyslet název firmy, která dělá tohle takhle.“ je dost dobrá věta.  Pro generování imagové grafiky používám MidJourney Bota na Discordu. Stojí asi deset dolarů na měsíc, takže to není velká investice, ale jestli máte slušnej počítač, můžete zdarma používat Stable Diffusion přímo na vašem PC. Budete ale potřebovat Grafickou kartu s minimálně 6GB VRAM NVIDIA a 10GB SSD. Leckdo by si hned pomyslel, že AI za vás dostane nápad. Tak to ale vůbec není, protože nedostane, jen se snaží udělat zadání, které ji napíšete. Tedy nekreativní lidi s tímhle nástrojem stejně prd zmůžou. Takže když jsem teď dělal stránky službě mokrému čištění koberců a čalounění dotazy: „Udělej mi imagovku pro mokré čištění koberců“, ale „Udělej mi vodní vír v gauči“ nebo „Mořská hladina místo koberce v moderním bytě“. 

Jak vidíte, na tomhle případě, AI odvede opravdu slušnou práci. Zdůrazňuji, ale, že než jí vysvětlíte v mým případě jasnou představu, kterou většinou mám, stojí to desítky generování a podsouvání obrazových dat, aby se do té představy trefila. Někdy si říkám: „Chudák AI“, když si vzpomenu, jak do mě tloukli zadání někteří zákazníci. Ale pojďme se tedy věnovat již zmíněnému WordPressu a práce s ním.

  1. Logo je něco čeho se jako webdesigner chytám jako první věci, pokud ovšem je. V podstatě vám určuje barevnost i styl vašeho webu. Je logo opravdu použitelné pro web a jak to poznat? Jednoduše, pokud si dané logo zmenšíte do velikosti miniatury 16 x 16 px tzv. velikost ikony, která se vám zobrazuje jak ve vyhledávání nebo na liště záložek vašeho prohlížeče a aby fungovalo dobře je nutné je vyexportovat v několika verzích. Bohužel už nestačí jen link tag, ale naštěstí tu máme  Favicon by RealFaviconGenerator plugin, který to udělá za vás a zkontrolovat si jeho funkčnost na webu online můžete na realfavicongenerator.net. Také je dobré mít logo ve vektorech a to dokce mít na webu. WordPress vám dovolí použít formát SVG, který je nezávislý na rozlišení.
  2. Branding je věc, jak to celý uchopit sémanticky. Pokud klient žádný nemá, což osobně preferuju, je třeba ho vymyslet. Takže se budeme bavit o věcech jako je doména, hosting, kde zcela využijete následují bod v checklistu, protože zákazníkovi je stejně třeba zřídit účet. Určitě nedělejte to, že si doménu i jeho hosting budete dávat na nějaký účet pod sebe jako registrátora. Ušetříte si tím spoustu problémů a běhání po notářích, pokud si klientovu doménu napíšete na sebe. Taky je dobrý zamyslet se, jak utvořit jméno firmy. Dobrej tip je vymyslet jméno domény a firmy tak, aby obsahovalo klíčový slovo, který bude budoucí zákazník hledat a zohlednit jestli součást toho slova nemůže být netradiční koncovka domény, který si můžete zkontrolovat u budoucího provozovatele webhostingu, třeba tady na Best-Hostingu, který má zbrusu nový NVME SSD servery a je teď mnohem rychlejší a levnější, než třeba profláklej, ale pořád kvalitní Wedos. V těch odkazech si můžete zkontrolovat, jestli je vaše idea domény volná. Každopádně, někdy je těžký na něco pořádnýho přijít a pokud zrovna nemáte můzu, tak dobrej start je hned po pohovoru s klientem a to pokec s ChatGPT a vymejšlení klasického dotazu: „Vymysli mi název firmy, která se zabývá nějakou činností a její název musí končit na me, nebo to“. Může se stát, že na něco přijde, ale taky vás minimálně někam nasměruje. Tenhle článek se bude věnovat firmě na mokré čištění koberců s názvem cisti.me v Hradci Králové, na kterém celý tenhle systém práce ilustruju. Vidíte… čistí.me paráda. Původně jsem chtěl doménu s příponou .to, ta byla ovšem asi sedmkrát dražší než .me – národní doména Černý Hory. No a proč teda to všechno. Bavíme se o Page Ranku to je v kostičce věc o kterou tu běží a díky tomuhle  algoritmu Google vyhodnotí vaše stránky a  v podstatě určí vaše místo v zikkuratu vyhledávání. Protože pokud chcete schovat mrtvolu, dejte ji na druhou stránku vyhledávání. Page Rank v podstatě funguje tak, že pokud hledá někdo něco na Googlu  – pokud daný výraz najde v doméně, v nice-url (čitelný link např.: https://d3arts.cz/produkt/bezdratova-sluchatka-lenovo-lp40/) stránky a zároveň třeba v menu, obsahu a altu obrázku, automaticky se na daný dotaz ve vyhledávání posouváte nahoru. No a věcí, kterou se nejspíše budete hodně zajímat na začátku je výber samotného tématu nebo podoby webu, neboli Theme, kterých je opravdu nepřeberně. Za mě mě hodně překvapila platforma Blocksy, SKT, Resoto. Samozřejmě je to věc vkusu a funkčnosti, která se rychle mění a trenduje, je důležité aby plugina podporoval vámi uchopený builder – WYSIWYG editor, v mém případě je jím Elementor, Tatsu.
  3. Fakturační údaje – dají se vytáhnout z ARESU ale stejně je dobrý se zeptat na číslo účtu. Jasně, ne každý si ho chce psát na web, ale věřte mi, že je dobrý ho vhodně na webu skrýt třeba Copy to clipboard pluginou. Web má být funkční věc a časem se vám stane, že sám chodíte na svůj web kopírovat si tyhle drobnosti, Dál málo kdo ví a používá identifikační údaje, který tam podle  zákona prostě být musí. Víte jaký úředníci dokážou bejt… jo byrokracie, to je něco, co máme všichni rádi. Nicméně nezapomeňte taky doplnit Evidenční číslo ŽL nebo číslo jiného oprávnění, to na Aresu nenajdete. A tím se dostáváme k údajů kontatním. Také je dobré domlut si platformu pro výměnu dat. Neb víme, že zákazník je schopen vám poslat grafiku ve Wordu a texty v Excelu, je dobré použít nějakou bezproblémovou platformu, jako je třeba Google Disk a Google dokumenty.
  4. Kontakt je asi druhá nejnutnější věc. Kvůli spamu pokud už musíte svůj email nutně používat na webu opět zkuste nepoužívat mailto href. Popřípadě skryjte  clipboardem anebo nepište vůbec. Aspoň lidi donutíte použít kontaktní formulář, který nahradí mail ve všech směrech a zabezpečte ho třeba Google Recaptchou. Pak budete mít email, který teda prvně musíte na hostingu vytvořit, čistej jako okvětní lístky lilie. Ostatně Recaptchou taky zabezpečíte celý web proti robotům. Sice se vám tam vecpe jeho Badge ale to se dá obejít hláškou v patičce, která zní: „Tato stránka je chráněna systémem reCaptcha a společností Google Zásady ochrany osobních údajů a Podmínky služby.“ a do zvláštního CSS (překopírujte přes FTP), nebo s pomocí pluginy pro přímé vkládní kodu WP Code si takové CSS, můžete vložit tagem , protože větši šablon zdarma, nebo builderů jako Elementor to má jako placenou službu. Kód pro zvláštní CSS vložíte mezi head tagy. CSS soubor si pochopitelně musíte vytvořit a umísti do něj kód. Pro kódění online pře FTP osobně používám PS Pad. Je zdarma a funguje skvěle. Pro kopírování a správu souborů přes FTP pak Total Commander. A tady je ten trik kousek css kódu, který si vložíte do vašeho vlastního css .grecaptcha-badge {visibility: hidden; opacity: 0;}  a ve wordpressu si v kartě Vzhled -> Editace souboru šablony – vpravo v menu si najděte header.php a tam si mezi ostatní meta tagy umístěte – link na váš CSS soubor . Web je ochráněný a vy si můžete oddechnout, že z formuláře chodí tuny spamu a ani to není poznat. Navíc máte zdarma takto placenou funkci vytváření vlastního stylování zadarmo a kterou brzy budete potřebovat.
  5. Sociální sítě. Má zákazník nějaké sociální sítě? Pokud někde už svoji existenci prezentuje je dobré to na web uvést a pokud ne, aspoň něco z této pětice dle mě těch nejdůležitějších sítí u nás je potřeba vytvořit a podpořit tak zdroje provozu tzv. Organic Social a Referral. Jsou to sítě  Facebook Instagram, Youtube, Twitter, Linkedin. Na facebooku je dobré založit si profil Místní firma (ta poskytuje mapu a automaticky vás zanese do mapy Bing – Microsoft), Jelikož Instagram také dnes patří facebooku, tedy dnes už Meta, vyplatí se ho mít taky a požít ho jako galerii pro reference  a tyto dvě platformy propojit a z webu na ně směřovat odkazy, nebo samozřejmě můžete také obsah těchto sítí např. instagramu vložit feed na web. Bohužel většina těchto platforem je placených. Co se týče Youtube, je dobré mít na stránce aspoň nějaké video, to má Google vyhledávání rádo. Pokud už zákazník nějaké má, třeba prezentaci vlastní práce šup s ním embdem na web. Pokud obsah webu zasahuje do technologií, umění nebo politiky a hodlá oslovit tu elitnější část národa, použijte i Twitter a docela šikovnou pluginu. A pokuď je zákazníkem aspoň malá firma zkuste jim vnutit  Linkedin, což je nejen síť workáče, která vám pomůže vytvořit krásnej životopis a pokuď jste specialista, možná i najdete práci… Pro malou firmu je prezentace zde rozhodně důležitá. Nejenže zde můžete navázat zajímavé známosti z okruhu známých „pracujících“ se, kterými se na facebooku asi běžně nebratříte, nebo nechcete, ale najdete zde určitě spoustu způsobů, jak se realizovat co by prezentace, nebo i pokud budete nějaké služby či zaměstnance poptávat. Každopádně jednou se vám stane, že nasdílíte něco ze svíého webu a ono se to neukazu na sociální síti úplně podle vašich představ a už to nejde změnit. Proto jsou tu nástroje Facebook Cahce Debugger , Twitter Cards Validator, Linkedin Post Inspector.
  6. Partneři. Má zákazník nějaké partnery se kterými obchoduje. Je možné si na svých wéčkách prohodit na sebe navzájem odkazy? Mít pár backlinků je nesmírně důležité i pro samotné vyhledávání. Proto je také dobré zjistit, kde firmu a do jakých katalogů ji zaregistrovat. Samozřejmě ještě nejsme u vyhledávačů a SEO, nicméně katalogů firem je skutěčně mnoho a nestojí nic nikoho se tam přidat. Tedy aspoň ne většinou. Samozřejmě, neměl by být ukolem webdesignera dělat registrátora do katalogů. To ať si prostě zákazník zařídí sám. Z katalogů, které se mi osvědčily jsou to třeba tyto firmy.cz, zivefirmy.cz, zlatestranky.cz, sluzby.cz, netfirmy.cz, www.nejremeslnici.cz a tak dále. Pokud již s nějakou firmou spolupracujete, požádejte je o backlink, výměnou za odkaz z vašich stránek.
  7. Optimalizace. Určitě jste si všimli nových webových formátů jako třeba WebP. To je nový formát obrazových souborů vyvinutý společností Google. Hlavním rysem tohoto formátu je menší velikost souboru ve srovnání s běžnými formáty, jako jsou JPG, PNG a GIF.  Důvod optimalizace je jasný, rychlejší načtení stránky = vyšší míra konverze z návštěvy. Ne každý má prostě trpělivost. Každopádně s nabušeným WordPressem se těžko vejdete do 50 kB. Formát WebP je dobrý pro svou malou velikost, nicméně při práci ve Photoshopu nebudete moci otevřít soubory s příponou .webp a při pokusu o otevření se zobrazí tato chybová zpráva. Stáhněte si proto tenhle photoshopvý plugin WebPShop 0.4.3, který stačí rozbalit a nahrát do složky …Program Files/AdobeAdobe/Photoshop/Plug-ins pro Windows nebo …Applications/Adobe Photoshop/Plug-ins pro Mac. Pokud používáte starší Photoshop jako já. Co se týče webu samotného, tak můžete nahrávat dál v klasických formátech a pak použíít optimalizační nástroj, který všechny obrázky převede na WebP a tím je Converter for Media – Optimize images . Za zmínku stojí také předinstalovaný plugin Jetpack, který nahlédne hlouběji do kódu, zanalyzuje, jak rychle se stránka načítá a koukne i do stylů a skriptů stránky. Právě proto si  také od klienta vyžádejte obrazový materiál, fotky firmy, lidí ve funkcích, ilustrační a imagové fotografie kompletně popsané. Co není dá se nakoupit na  fotobankách nebo vygenerovat umělou inteligencí třeba v MidJourney
  8. Zápis do mapy a firem Google a Seznam je celkem účinná reklama s praktickou funkcí navigace do provozovny klienta. Budete tedy potřebovat ideálně detail provozoven a také nějaké fotky, například výlohy a podobně. V Seznamu firmu zapíšete  do map na firmy.cz  a v Googlu do Google firmy. Vypadá to jednoduše, ale věci se můžou někdy trochu zkomplikovat, zvlášť jde li o ověření poštou u Googlu, kde se nikomu nedovoláte a dopis nechodí. V tom případě je úplně nejlepší firmu smazat a zápis založit znovu. Každpádně vyškemrejte si Google recenze od zákazníků, protože opět, nikdo vám je sám od sebe nedá, i když jste dobrý jak chcete (možná ty špatný se píší samy) a pomocí pluginy Widgety pro recenze Google je vložte na své stránky. Nejenže tím namotivujete budoucí zákazníky, aby vás ohodnotili, ale vybudujete si důvěru ve vaši práci. Motivovat je můžete třeba slevou na služby. Mimochodem zápis firem a map Google je jedna a ta samá věc. Zde je dobré přidat vlastní tlačítko „Napsat recenzi“ odkaz získáte tak, že použijete základní url  https://search.google.com/locl/writereview?placeid= a place ID vašeho firmy vycucnete z map díky Developers nástroji.

  9. Indexace do vyhledávačů je úplný základ, jak se do vyhledávání dostat. Je to ale opravdu komplikovaná věc, pokud ji chcete udělat tak aby fungovala. Zmíním zde pár WordPressových plugin krom Googlu, kterému se budeme věnovat až na konec. Internet totiž není jenom Google, ale nezapomínejme ani na ostatní vyhledávače jako je Bing (který se od Windows 10 integrován do systému), Seznam (pro naše končiny. Mimochodem, málokdo ví, že to je docela rarita), Yandex (východ), Baidu (Indie)… a tak dále. Pro Bing použijte plugin IndexNow a pro Seznam Seznam Webmaster, oba fungují pro jeden účel a tím je propojení API klíčem se službou, která odesílá ihned po uložení publikované stránky, příspěvky a další. Samozřejmě se nevyhnete otravným registracím… nikde. Třeba pro Seznam musíte mít samozřejmě svůj účet a pak se přihlásit k nástroji a domoci se svého klíče. U Bingu se naopak můžete přihlásit přes účet Google nebo Facebook. A tím se dostáváme k samotnému Google, který načneme pluginem  Site Kit by Google. Abyste pochopili Google je takový slepenec nástrojů, které jsou všichni propojené dohromady. Dobré je ale každopádně začít Google Search konzolí a propojit si web s ní a tomu ostatnímu se věnovat potom. 
  10. Analytika aneb to ostatní, co nás čeká je pro někoho trochu jinej vesmír. Nedá se nic dělat, bez ní nefunguje jak vyhledávání a hodnocení webu samostného, tak ani zpětná vazba pro majitele stránek. Takže začněte s Google Analytics, TagManager (pokud chcete odposlouchávat konkrétní prvky webu, třeba tlačítko zavolat), popřípadě pokud jste velkej frajer a chystáte se na eshop tak na Merchant Center. A až pak začít používat Site Kit by Google. K tomuhle vám víc nepovím, protože to je oblast na samostaný článek a navíc se tak rychle mění, že nestíhá ani samotná nápověda. Nicméně věc implementace je stejná jako všude, do stránky si buď umístíte meta tag, kus kódu, nebo soubor do kořenu webu a tak propojíte web s aplikací. Také bych doporučil dál nástroj od Microsoftu a tím je Microsoft Clarity  popř. mrkněte jak vypadá webové prostředí a co dělá. Clarity nejen umí sledovat aktivitu uživatele a ukázat takzvanou teplotní mapu web, kam uživatelé nejvíce koukají/klikají, ukáže dead clicky apod., ale také vás hezky propojí s vyhledávačem Bing a jak jme si řekli ten je integrovaný do Windows OS. Světe div se, hodně lama uživatelů ho bez skrupulí využívá stejně jako Edge prohlížeč. Proto má cenu věnovat se tomu, protože co nedohoníte na Google, můžete jinde, stejně jako Seznamu, který bohužel (podle mě) hraje prim v ČR. Také budete potřebovat nějaký gmailový účet zákazníka, abyste mohly analytická data s ním sdílet. Všechna analytica světa za vás neudělá žádnou práci, pouze vám ukáže cestu, co kde zlepšit, co nezabírá, nebo kam se posunout.
  11. Blog popřípadě Vlog. Rozdíl mezi nimi je jednoduchý, blog je klasická novinařina, kdežto vlogem v podstatě novinaříte televizně. Je spousta případů kdy Vloger přerostl v opravdvou hvězdu a za jeho Vlogem se někde krčí jeho web, který ovšem vydělává. Obsah je král! Tuhle větu tesat do kamene, už z podstaty věci, protože nikdo vám byznys prostě sdílet nebude, až na pár nezištných výjimek včetně vaší babičky. Proto musíte vybudovat obsah, který vám nějaké lidi přitáhne, tím, že jim poradí. Každopádně máte na svém webu nějaké svoje youtubové video? Jestli ano, tak bod pro vás, protože to má konkrétně Google vyhledávač moc rád. Máte nebo dokážete na vašem webu s něčím někomu pomoct nezišťně, jde li jen o poskytnutí radi, vyhráli jste a nemusíte brečet pro to, že jste z toho nic neurvali, protože tohle je reklama pro vás, která buduje důvěru ve vaši značku a navíc vás mílovými kroky posunuje ve vyhledávání nahoru. Představte si případ, kdy se rozhodnete něco dělat, ale už máte velkou konkurenci. Jak ty všechny zajetý firmy přeskočit. Jedna věc je začít platit sponzorované odkazy Google Ads nebo se zaměřit na různé druhy sociálního marketingu na sociálních sítích. Co když to ale dělají i ostatní, jak je chcete předehnat. Není to nic jiného než obsah, co vás zachrání a tady potřebujete opravdu zkušeného pisálka, co vám napíše pár článků typu „How to“, který můžou přeskočit i vaši samotnou frontpage, co se týče vyhledávání a jestli ani tohle nepomůže, bohužel asi děláte věc, o kterou nikdo nestojí a i to se může stát. Nicméně to zjistíte i díky analytice a bez konkrétních tvrdých dat nehledáte cestu a vaříte z vody. Protože poznat své zákazníky se opravdu vyplatí. Tenhle článek je toho příkladem. Samozřejmě je důležité v takovém obsahu vybudovat nějaké crosslinky, aneb křížové odkazy – ze článku na článek, sociální síť, službu nabízenou na webu, Youtube apod.
  12. Kontaktní formulář je asi ta nejfunkčnější věc hned po telefonním čísle a je moc hezké, když vám opravdu začnou chodit objednávky, nebo obyčejné dotazy, bez toho aby někdo musel otevírat poštovního klienta a složitě se vypisovat. Dokonce vám to i časem může udělat i krásnou databázi, po čem je z té váší činnosti poptávka. Třeba jsem dělal stránky pro servisáka bílé techniky www.servis-linhart.cz, kde jsem do objednávky zadal, že zákazník předvyplní, co za techniku se rozbilo a ty šikovnější už mohou zadat typ přístroje. Zkušený technik si tak může ušetřit výjezd naslepo a rovnou si může vzít náhradní díl třeba. Praktická věc, Každopádně pro kontaktní formulář používám dvě verze. Dotaz – to je obyčejný email a Objednávku, kde se už snažím být velmi konkrétní. Velmi se mi osvědčila plugina Contact Form 7, která dokáže všechny tyto funkce zastoupit. Popřípadě Vám umožní lepší plánování, kdy službu chcete poskytnout třeba až za týden od data objednání jako na servis čištění koberců a čalounění cisti.me. To umožňuje doplněk Date and Time Picker. Já si do kontaktního formuláře dávám třeba i Zásilkovnu, kdyby mi chtěl něco někdo poslat, ať mě hlavně nenutí jít na Českou poštu. A když už jsme u Zásilkovny, kterou velmi chválím, doporučuji aplikaci Packeta a WPfiWoo. Pokud už se chcete zabývat e-komerčním modulem zvaným Woocommerce. Ale to už je úplně jiná kapitola.
  13. Builder je nástroj, který vám tohle všechno umožní a umožní vám to i pěkně nastylovat. Ten který často používám, když musím se jmenuje Elementor Website Builder, protože s Guttenbergem toho opravdu tolik nesvedete. 
  14. Responzivitou je nutný se zabývat z pohldeu uživatele. Je opravdu nutné zatěžovat uživatele mobilních telefonů všemi daty na webu, který ho tím pádem znepřehlední? Rozhodně ne. Pro mobily a tablety dělejte vždycky web jako aplikaci a vypíchněte jen to, co je opravdu potřebovat znát, vidět a slyšet. Proto používejte funkci buildru, kdy některé objekty rpo různě velká zařízení skrývejte. Co ukázat a co skrýt je opět 
  15. SEO  ono všemocné SEO je nástrojem optimalizace pro vyhledávače. Asi si nebudeme povídat co a k čemu slouží ani to, že to jsou hodiny zkoumání, zdali zabere to nebo ono klíčové slovo nebo fráze. Povězme si ale něco o nástroji Google trends, který vám řekne jak moc je dané slovo nebo fráze hledané podle lokality. Samozřejmě ideální je vynalézt vlastní slovo, které nikdo na stránkách mít nebude, že jo. To se ale rychle změní časem až se začne používat. SEO je vlastně takový boj s větrnýma mlýnama. Naštěstí vám v základu pomůže nabízený Yoast, který není vůbec zlý a je třeba v něm otagovat klíčovýma slovama každý článek, stránku, příspěvek, aby fungoval. Trošku složitější avšak lépe ukazující cestu je nástroj  All in one SEO, který se vás v celé věci trochu snaží nasměrtovat a propojit s ostatními již zmíněnými nástroji analytiky. Jinak je to magie a dle mě i trochu pavěda, která je bohužel nezbytná k předběhnutí konkurence. Pokud zjišťujete, že už teď vám dochází dech doporučuji použít pár kurzů SEO laboratoře  Collabim a trochu se vzdělat. Prvních čtrnáct dní je zdarma. Asi dobrá rada na závěr je říct, že lidé se na vyhledávačích hlavně ptají, takže se nebojte požívat frázi „Jak udělat, kde najdu, proč tohle“ a podobně. O SEO, vliv na reklamy a míru prokliku z vyhledávání jsem přeložil zajímavou studii.
  16. Newsletter aneb novinky z vaší firmy, které chodí databázi Vašich klientů na mail. Plugina které se mi osvědčila je Newsletter od Stefano Lisa. Který používá externí SMTP servery, umí kategorizovat uživatele a podobně. Je to jedna s posledních věcí, čím podpořit marketing, která ovšem naráží na věc zvanou GDPR. Hned na začátku musím říct, že GDPR je strašně dobrý zákon. Znáte přece ty spamy, před kterými se nemůžete odhlásit z odběru. Hanba těm, co je provozují. Ať si budeme říkat, co chceme, platí v podstatě to jediné a tím je, že pokud Newsletter používáte a posíláte maily reklamního typu zákazním (po jejich souhlasu) přecházíte už do jiné právní roviny a web už byste měmli nálepkovat jako GDPR aktivní a ze všech odběrů by mělo být možné se odhlásit. Tady pomáhá plugina pro souhlas  GDPR Compliance a předchozí plugina tyto funkce má. Kde není žalobce, není ani soudce, avšak lidi opravdu spam neradi, pokud to budete riskovat, garantuji, že narazíte. Tenhle zákon se naštěstí bere opravdu vážně. Zde se dotkneme ještě jedné důležitosti a tou jsou Obchodní podmínky, pokud má web komerční charakter, nevyhnete se jim. 
  17. Preloader. Je taková třešnička na dortu a umožní vám místo mrtvé obrazovky během načítání stránky ukázat. Hele něco se děje a bude to trvat ještě chvilku. Worpressové stránky nejsou zrovna nejmenší a proto je dobré, když už i optimalizace praská ve švech použít tuhle věc. Můj oblíbený je Preloder Plus.

Pfff pane jo to jsem se ale parádně rozkecal o věci, o které jsem původně vůbec nechtěl psát, Nicméně stalo se a tak si povíme co se ještě může stát. Něco se pokazilo a celá práce přišla v niveč. Proto po každém úspěšně vynaloženém úsilí dělejte zálohu Total Commanderem pěkně z ftp, pro jistotu i databáze MySQL nebo MariaDB, jinak bude velké mrzení. V opačném případě, můžete zkoušet umazávat z FTP pluginu jednu po druhé (začínejte tím, čím jste skončili, než se problém vysktnul) a pomocí refreshe vašeho webu z prohlížeče zjistíte, kde je pes zakopán. Adresář s pluginami najdete na cestě ftp://www/wp-content/plugins. Každopádně dávám klientovi cd s celým webem i hesly. Ani byste nevěřeli kolikrát mě to nebo spíše mé klienty zachránilo. Není také od věci nechat pluginy automaticky aktualizovat. Ne každá aktualizace je nutná, pokud nejde o nějakou bezpečnostní díru a pokud se tak stane a stará záloha už není to, co by problém vyřešilo doporočuju nechat obnoivit web od providera ze Snapshotu a opět si věc zazálohovat. 

Nedávno jsem měl problém třeba s pluginou Packeta od Zasilkovna.cz, kdy se po instalaci aktivaci pluginy wordpress zcela zhroutil. Zkusil jsem samozřejmě různě pluginu mazat a přitom deaktivovat ostatní pluginy, jestli se mezi sebbou netlučou. Nakonec mi stejně zbylo jen kontaktovat vývojáře Packety i vývojáře Témy, A po tom všem jsme objevili, že chyba je v privilegiíích SQL databáze na Wedosu. Tedy WordPress nastavení nesmí používat heslo k databázi tzv. jejich heslo pro web, ale to hlavní administrátorské. Problem solved!

Jak vidíte WWW je prostě živá věc o kterou je potřeba se neustále starat, aby fungoval a o jejíž SEO a obsah je nutno pečovat s fištrónem, láskou a pravidelně. U mě neuplyne ani den, abych se nesnažil na tom svém, něco zkontrolovat, posunout, udělat lépe, či něco nového přidat a jak s přibývajícím věkem i přírostky v rodině musím říct, že rozhodně nejsou zadarmo, protože ani ten čas zadarmo. Každopádně tady nakonec je takový výtah, které je dobré poslat klientovy. Takže rád jsem pomohl.


  1. Logo – vektorová a jednobarevná verze, 
  2. Branding – název domény, lokalizace hostingu, klíčová slova, zkrácený a delší popis činnosti, výběr Themy.
  3. Fakturační a kontaktní údaje – včetně záložních emailů a telefonních čísel, adres provozoven, pracovní doba, číslo účtu, platforma pro výměnu dat, obchodní podmínky, datová schránka.
  4. Copywritting – články o klíčových slovech, jak, kde a proč to děláme, ceník, odkazy na partnery. Čím se můžeme pochlubit, pochlubme se. 
  5. Kontakt – prefixy nových emailů (to co je před doménou), email pro frontpage, kontakt, objednávku.
  6. Sociální sítě – Facebook, Instagram (ideální pro reference), Youtube, Twitter, Linkedin.
  7. Partneři – loga partnerů, odkazy na jejich www, backlink  
  8. Optimalizace – obrazový materiál, fotky firmy, ilustrační a imagové fotografie, vše s alt popisky.
  9. Zápis do mapy a firem Google a Seznam – fotky průčelí, vstupu, data z fakturačních údajů, kontaktní osoby, otevírací doba, obsluhovaná oblast nebo dosah služby, telefon, kategorie firmy nebo služby, recenze pokud jsou.
  10. Analytika – gmailový účet zákazníka pro sdílení analíz.
  11. Newsletter – GDPR a jeho rozsah a znění.
  12. Blog – články na klíčová slova činnosti, Youtube video.
  13. Kontaktní formulář – předměty, kalendář, max. velikost příloh, doplňující pole objednávky, podmínky (telefon, mail), GDPR
  14. Responzivita – které informace upozadit v mobilních zařízeních. 
  15. SEO – klíčová slova k jednotlivým stránkám nebo službám nebo produktům.  
  16. Newsletter – aktuální seznam kontaktů v excelu.
  17. Na závěr nechte od zákazníka celou věc zkontrolovat a schválit s důrazem na to, ať se soustředí na faktické věci, jako adresy, čísla, překlepy, sumy ceníku, chyby v obchodních podmínkách. 

Jestli vám tenhle článek pomohl, přispějte mi nějakou korunu a já slibuju, že koupím svojí dcerušce zmrzku!

Checklist doporučených plugin

Základ

systém WordPress
builder Elementor
přidávání fragmentů kódu WP Code
témy BlocksySKTResoto
snadná duplikace stránek a příspěvků  Duplicate page 

Grafika a optimalizace

editor ikony webu Favicon by RealFaviconGenerator plugin
optimalizace CSS a skriptů Jetpack Boost
zlepšení výkonu webu díky cachování WP Super Cache
skrývání dat na oko (mail, č.ú.) Copy to clipboard
WebP formátování obrazových dat Converter for Media – Optimize images
Zvýšení výkonu a cacheování WP Super Cache

Zabezpečení a formuláře kontaktu

zabezpečení obsahu proti kopírování WP Content Copy Protection & No Right Click
zabezpečení přihlašování WPS Hide Login
zabezpečení proti robotům Google Recaptcha
formulář kontaktu  Contact Form 7
formulářový doplněk k práci s datumy Date and Time Picker.

Sociální sítě

Instagram feed
Twitter feed
Widgety pro recenze Google 
vyhledání place ID přímý odkaz recenze Google developers.google.com

https://search.google.com/local/writereview?placeid=

Užitečné nástroje pro refresh příspěvku

Facebook Cahce Debugger 
Twitter Cards Validator
Linkedin Post Inspector

SEO a analytika

SEO nástroj (mějte pouze jeden) All in one SEO
SEO nástroj (mějte pouze jeden) Yoast

okamžitá indexace seznam Seznam Webmaster
okamžitá indexace Bing IndexNow
analytika Google analytics  Site Kit by Google
analytika onpage Microsoft Clarity

Google Search Console 
Bing Webmaster Tools
Google Analytics
Google Tag Manager
Jednoduché přidání stránky do Seznam.cz

E-COMMERCE

základní eshop plugin Woocommerce
rozšíření eshopu WPfiWoo
livechat SmartsUpp
poštovní služba Zásilkovny  Packeta
podpora prodeje Newsletter od Stefano Lisa

DOPLŇKY

prohlášení ochrany osobních dat GDPR Compliance
redirection odkazů při změně taxonomie Redirection
loading stránek  Preloder Plus

MIGRACE, ZÁLOHY, ÚDRŽBA

migrace WordPress na jiný hosting a zálohování  BackupBliss
umožnuje nahrávat SVG a vektorovou grafiku Safe SVG
odstranění chyby 500, údržba DB a mazání cache  WP Optimize
WordPress error log Debug Log Manager
úpravy a přepis SQL databáze Better Search and Replace